1. Plafoane plăți numerar
Potrivit Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, operatiunile de incasari si plati efectuate de PJ, PFA, II, IF, liber profesionisti, PF care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.
PLAFOANE PLATI NUMERAR DIN 09/05/2015 | |||
NR. CRT | TIP TRANZACTIE | LIMITA/ZI/PERSOANA | LIMITA PE ZI/FIRMA |
1 | AVANS SPRE DECONTARE | 5000 | NU MAI MULT DE 10.000 LEI/TOTAL PLATI CATRE PERS. JURIDICE |
2 | PLATA FURNIZOR FIRMA | 5000 | |
3 | PLATA PFA | 5000 | |
4 | PLATA DIVIDENTE CATRE PERS. FIZICA | 10000 | pot fi oricate persoane diferite,fiecare cu aceeasi limita de 10.000/zi |
5 | RETUR IMPRUMUT ASOCIAT | 10000 | pot fi oricate persoane diferite,fiecare cu aceeasi limita de 10.000/zi |
6 | INCASARE IMPRUMUT ASOCIAT | 10000 | pot fi oricate persoane diferite,fiecare cu aceeasi limita de 10.000/zi |
7 | INCASARE SERVICII/ BUNURI VANDUTE CATRE PERS. FIZICA | 10000 | pot fi oricate persoane diferite,fiecare cu aceeasi limita de 10.000/zi |
8 | INCASARE SERVICII/ BUNURI VANDUTE CATRE FIRMA | 5000 | pot fi oricate persoane diferite,fiecare cu aceeasi limita de 5000/zi |
9 | plata taxe si impozite in numerar | NELIMITAT | NELIMITAT |
10 | plata furnizor direct la banca in contul sau(prin virament la banca furnizorului) | NELIMITAT | NELIMITAT |
11 | PLATA SALARII | NELIMITAT | NELIMITAT |
2. Pensie pilon II
În prezent, pentru fiecare angajat, companiile rețin din salariul brut o contribuție la pensie de 25% pe care o virează la buget. Statul este responsabil apoi cu virarea unui procent de 3,75% la fondul de pensii -pilon 2 la care salariatul este participant.
Din punct de vedere al angajatorului nu există obligații în plus, în afară de reținerea și virarea celor 25%.
*Pilonul I reprezintă sistemul public de pensii în timp ce pilonul II este sistemul fondurilor de pensii administrate privat, cunoscut și sub denumirea de pensii private obligatorii.
Câteva mențiuni importante:
- un angajat își poate alege un singur fond de pensii private la care să contribuie
- dacă un angajat nou nu își alege singur Fondul de pensii pilon 2 în 4 luni de la angajare, va fi repartizat aleatoriu la unul din fondurile existente în piață
- oricând angajatul își poate schimba opțiunea pentru fondul de pensii pilon 2
- Pilonul 2 este obligatoriu pentru orice salariat în vârstă de până la 35 de ani și opțională pentru persoanele care au între 35 și 45 de ani.
3. Cum poți scoate bani din bancă
Întrebarea cea mai frecventă când cineva își înființează o firmă este ” Cum pot scoate bani din firmă? ” .
Ei bine din SRL, spre deosebire de PFA, nu poți scoate banii oricum și oricând. Nu sunt banii tăi, ci banii firmei! Însă există câteva metode prin care poți retrage bani din firmă.
𝗦𝗮𝗹𝗮𝗿𝗶𝘂𝗹
Prima opțiune pe care o ai la dispoziție este plata unui salariu, dacă devii angajat la propria ta firmă. Bineînțeles, varianta aceasta are avantaje și dezavantaje, așa că rămâne de văzut dacă ți se potrivește.
- Avantajele salariului:
- Îți stabilești singur salariul, în funcție de necesitățile și resursele tale Beneficiezi de un venit lunar
- Îți poți încadra firma în statutul de microîntreprindere, ceea ce vine la pachet cu avantajul de a plăti impozitul pe venit de numai 1%, care se calculează și se plătește trimestrial (până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care e calculat impozitul).
- Ești asigurat la sănătate.
- Beneficiezi de stagiu de cotizare pentru pensie.
- Dezavantajele salariului:
- Costurile sunt mari: aprox. 75% din suma netă încasată (acest procent de 75% include impozit pe venit din salarii, contribuția la pensie, contribuția la sănătate, contribuția asiguratorie pentru muncă).
- Angajarea ta presupune un proces birocratic ce implică întocmirea și semnarea unui contract de muncă, realizarea unei fișe a postului etc. Adică multă hârțogăraie de care poate ai vrea să te scutești.
- De asemenea, ca angajat care trebuie să raporteze către un angajator, va trebui să respecți prevederile Codului Muncii (realizarea controlului de medicină a muncii, efectuarea concediului de odihnă etc.)
𝗠𝗮𝗻𝗱𝗮𝘁𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗮𝗱𝗺𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝗮𝘁𝗼𝗿
O variantă similară celei care presupune că te angajezi la propria firmă și îți plătești salariul este și încheierea unui contract de administrare între tine și firma ta.
Practic, prin intermediul acestui tip de contract, îți oferi un mandat de administrator.
În cadrul contractului de administrare stabilești care sunt sarcinile și obligațiile tale ca administrator, stabilești remunerația pentru funcția de administrator, dar și durata contractului.
Altfel spus, detaliezi condițiile colaborării dintre tine și propria firmă.
- Avantajele unui mandat de administrator:
- Având la bază un contract ce prevede și o remunerație, mandatul de administrator îți asigură un venit lunar.
- Îți poți încadra firma în statutul de microîntreprindere, ceea ce vine la pachet cu avantajul de a plăti impozitul pe venit de numai 1%, care se calculează și se plătește trimestrial (până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care e calculat impozitul).
- Ești asigurat la sănătate.
- Beneficiezi de stagiu de cotizare pentru pensie.
- Dat fiind că nu ești chiar angajat al firmei, nu sunt necesare toate procedurile implicate de un salariat cu un contract de muncă (medicina muncii, concedii, birocrație etc.)
- Dezavantajele unui mandat de administrator:
- La fel ca în cazul unui salariat care are contract de muncă, existența unui contract de administrare implică plata unor taxe și impozite (impozit pe venit din salarii, contribuția la pensie, contribuția la sănătate). În consecință, și această variantă presupune costuri mari, similare contractului de muncă (aprox. 75% din netul încasat).
𝗥𝗲𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗱𝗶𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗱𝗲𝗹𝗼𝗿
- Avantajele dividendelor
- Principalul avantaj este legat de costuri. Dacă în cazul primelor variante aveai de plătit taxe și impozite pentru a fi angajat, aici ai doar impozitul de 8%, plus CASS-ul dacă valoarea dividendelor trece de 6 salarii minime brute pe economie (18.000 lei pentru 2023).
- Un alt avantaj ține de procesul birocratic efectiv, care este mult mai simplu pentru tine. De procesul de repartizare a dividendelor se ocupă contabilul tău, care va pregăti situațiile financiare interimare, Declarația 100 cu impozitul pe dividende datorat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost acordate dividendele și, annual, până în ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul precedent, Declarația 205. Ție îți rămâne doar de achitat impozitul.
- Dezavantajele dividendelor:
- Dacă în primele două cazuri puteai beneficia de remunerație lunară, în baza unui contract, fie de muncă, fie de administrare, pentru repartizarea dividendelor e necesar să aștepți încheierea trimestrului. Prin urmare, poți beneficia de acești bani doar la un anumit interval de timp.
4. Microîntreprinderi. Sponsorizare
O societate are impozit pe venit in trim. II 1000 lei. Are contract de sponsorizare cu un ONG 200 lei.
Se verifica daca ONG ul este inregistrat in Registrul unitatilor de cult pentru ca suma de 200 lei sa fie scazuta din impozitul pe venit datorat la stat.
https://www.anaf.ro/RegistrulEntitatilorUnitatilorCult/ – site
Trebuie sa aveti in vedere ca nu este suficient sa incheiati un contract, sumele respective trebuie sa fie achitate in trimestrul respectiv, in acest caz pana la sfarsitul lunii iunie 2023, pentru a fi scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor. De asemenea in evidenta contabila se inregistreaza impozitul datorat, final, dupa scaderea sponsorizarii acordate.
5. Contractul de comodat
Potrivit Codului civil, comodatul este denumirea alternativă pentru noțiunea de împrumut de folosință.
Împrumutul de folosință este contractul cu titlu gratuit prin care o parte, numită comodant, remite un bun mobil sau imobil celeilalte părți, numite comodatar, pentru a se folosi de acest bun, cu obligația de a-l restitui după un anumit timp.
Cine suporta cheltuielile facute cu bunul ?
Comodatarul suportă cheltuielile pe care le-a făcut pentru a folosi bunul.
Cu toate acestea, comodatarul are dreptul să îi fie rambursate cheltuielile pentru lucrările necesare asupra bunului care nu puteau fi prevăzute la încheierea contractului, atunci când comodantul, înștiințat în prealabil, nu s-a opus efectuării lor ori când, din cauza urgenței lucrărilor, acesta nu a putut fi înștiințat în timp util.
Restituirea bunului imprumutat
Comodatarul este obligat sa înapoieze bunul la împlinirea termenului convenit sau, în lipsă de termen, după ce s-a folosit de bun potrivit convenției iar daca termenul nu este convenit, atunci este obligat să înapoieze bunul la cererea comodantului.
Contractul de comodat încheiat în formă autentică sau printr-un înscris sub semnătură privată cu dată certă constituie titlu executoriu, în condițiile legii, în cazul încetării prin decesul comodatarului sau prin expirarea termenului.
Dacă nu s-a stipulat un termen pentru restituire, contractul de comodat constituie titlu executoriu numai în cazul în care nu se prevede întrebuințarea pentru care s-a împrumutat bunul ori întrebuințarea prevăzută are un caracter permanent.
Exemplu CONTRACT DE COMODAT :
CONTRACT DE IMPRUMUT DE FOLOSINTA – COMODAT
Nr. ………/…………
Incheiat in Bucuresti
I. PĂRTILE CONTRACTANTE
1.1 ……………………………, cetatean roman, nascut la data de ………………………, in Mun. ……………………, Sector/Judet ……………….., domiciliat in Mun…………………., Str. ……………………. nr……… , bl. …………., sc. ………., et. …………, ap.………….., Sector/Judet …………, posesor al C.I. seria………….. nr. ……….. emisa de ………….., la data de ………………, CNP……………………….. , in calitate de comodant, pe de o parte,
si
1.2 ……………………………… S.R.L., cu sediul social in……………………………………………… , in curs de constituire, reprezentata prin asociat (administrator)……………………….. , cetatean roman, nascut la data de………………………, in Mun. ……………………, Sector/Judet ……………….., domiciliat in Mun…………………., Str. ……………………. nr. …….., bl. …………., sc. ………., et. …………, ap…………….. , Sector/Judet …………,posesor al C.I. seria ………. nr. ……….. emisa de ………….., la data de ………………, CNP ……………………….., in calitate de comodatar, pe de o parte, au convenit să încheie prezentul contract cu respectarea următoarelor clauze
II. OBIECTUL CONTRACTULUI
2.1 Comodantul acordã comodatarului, sub formã de împrumut imobilul situat in ……………………………. , in vederea stabilirii sediului social.
2.2 Bunurile prevãzute la punctul 2.1. se acordã de cãtre comodant comodatarului pe termen de ………. ani, adica pe o perioada de la ………….. pânã la…………… , în mod gratuit.
III. OBLIGATIILE PĂRTILOR
3.1 Obligatiile comodatarului sunt următoarele:
a) să conserve bunurile, adicã sã se îngrijeasca de ele ca un bun proprietar;
b) să foloseascã bunurile conform destinatiei lor;
c) sã restituie bunurile la termenul stabilit prin prezentul contract comodantului, reprezentantului sãu ori mostenitorilor sãi;
d) comodatarul de obliga se suporte toate cheltuielile de functionare (utilitati), intretinere, reparare si modernizare a sediului social.
3.2 Obligatiile comodantului sunt următoarele:
a) să nu-l împiedice pe comodatar sã folosească bunurile pânã la termenul stabilit;
b) să restituie comodatarului eventualele cheltuieli efectuate pentru conservarea bunurilor;
c) să plătească despãgubiri civile comodatarului pentru viciile pe care le cunoaste, dar nu le-a adus la cunostintã comodatarului;
IV. DURATA CONTRACTULUI
4.1 Părtile au convenit să încheie prezentul contract de comodat pe termen de……….. ani.
4.2 Predarea bunurilor va avea loc la data de ………….., dată la care începe executarea contractului a cãrui duratã se încheie la data de ……………….
4.3 Prin acordul părtilor, prezentul contract poate să înceteze si înainte de termen.
V. MODALITATI DE INCETARE
5.1 Prezentul contract înceteazã de plin drept, fãrã a mai fi necesarã interventia unui tribunal arbitrar/unei instante judecãtoresti, în cazul în care una dintre pãrti:
- nu îsi executã una dintre obligatiile esentiale enumerate în prezentul contract.
- este declaratã în stare de incapacitate de plãti sau a fost declansatã procedura de lichidare (faliment) înainte de începerea executãrii prezentului contract;
- cesioneazã drepturile si obligatiile sale prevãzute de prezentul contract fãrã acordul celeilalte pãrti;
- îsi încalcã vreuna dintre obligatiile sale, dupã ce a fost pusa in intarziere, printr-o notificare scrisã, de cãtre cealaltã parte, cã o nouã nerespectare a acestora va duce la rezolutiunea/rezilierea prezentului contract.
5.2 Partea care invocã o cauzã de încetare a prevederilor prezentului contract o va notifica celeilalte pãrti, cu cel putin 60 zile înainte de data la care încetarea urmeazã sã-si producã efectele.
5.3 Rezilierea prezentului contract nu va avea nici un efect asupra obligatiilor deja scadente între pãrtile contractante.
5.4 Prevederile prezentului capitol nu înlãturã rãspunderea pãrtii care în mod culpabil a cauzat încetarea contractului.
VI. CAZUL FORTUIT SAU DE FORTA MAJORA
6.1 Nici una dintre părtile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen sau/si de executarea în mod necorespunzător – total sau partial – a oricărei obligatii care îi revine în baza prezentului contract, dacă neexecutarea san executarea necorespunzătoare a obligatiei respective a fost cauzatã de forta majoră, asa cum este definită de lege.
6.2 Partea care invocă forta majoră este obligată să notifice celeilalte părti, în termen de 15 zile, producerea evenimentului si să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecintelor lui.
6.3 Dacă în termen de 15 zile de la producere, evenimentul respectiv nu încetează, părtile au dreptul să-si notifice încetarea de plin drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune – interese.
6.4 Cazul fortuit sau de fortã majorã exclude rãspunderea comodatarului dacã acesta nu a putut prevedea pericolul, dacã nu a folosit bunurile contrar destinatiei si dacã nu le-a restituit comodantului la termenul prevãzut de prezentul contract.
VII. NOTIFICÃRILE ÎNTRE PÃRTI
7.1 În acceptiunea pãrtilor contractante, orice notificare adresatã de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinitã dacã va fi transmisã la adresa /sediul prevãzut în partea introductivã a prezentului contract.
7.2 În cazul în care notificarea se face pe cale postalã, ea va fi transmisã, prin scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire (A.R.) si se considerã primitã de destinatar la data mentionatã de oficiul postal primitor pe aceastã confirmare.
7.3 Dacã confirmarea se trimite prin telex sau telefax, ea se considerã primitã în prima zi lucrãtoare dupã ce a fost expediatã.
7.4 Notificãrile verbale nu se iau in considerare de nici una dintre pãrti, dacã nu sunt confirmate, prin intermediul uneia dintre modalitãtile prevãzute la alineatele precedente.
VIII. LITIGII
8.1 Pãrtile au convenit cã toate neîntelegerile privind validitatea prezentului contract sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia sã fie rezolvate pe cale amiabilã de reprezentantii lor.
8.2 În cazul in care nu este posibilã rezolvarea litigiilor pe cale amiabilã, pãrtile se vor adresa instantelor judecãtoresti competente.
IX. CLAUZE FINALE
9.1. Prezentul contract a fost încheiat în trei exemplare, din care unul rãmâne la comodant.
COMODAT
…………………………………………………………………………………………………… S.R.L.,
COMODATOR
reprezentata prin
…………………………..
Descarcă Newsletter PDFArticole asemănătoare
Aprilie 2024
Newsletter : 01/04/2024 : 0 Comentarii1. Amenzi incasari/ plati numerar OUG 115/2023 Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice, PFA, II, […]
Martie 2024
Newsletter : 01/03/2024 : 0 Comentarii1. Microintreprinderi 2024 De la 1 ianuarie 2024 prevederile referitoare la aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor au fost modificate semnificativ, […]
Februarie 2024
Newsletter : 29/02/2024 : 0 Comentarii1. Termenul de transmitere si amenzile pentru e-factura de la 1 ianuarie 2024 Perioada De la 1 ianuarie – 31 […]
Ianuarie 2024
Newsletter : 31/01/2024 : 0 Comentarii1. Dividende in 2024 Ce sunt dividendele? Pe scurt, dividendele reprezintă o parte din profitul firmei, parte ce este distribuită […]