Bld. Theodor Pallady nr. 51, et.2, Sector 3, Bucuresti, Romania

Martie 2023

1. Sponsorizare în luna martie

Regimul sponsorizarilor in cazul microintreprinderilor

Conform Codului fiscal, microîntreprinderile care efectuează sponsorizări pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe venit datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.

Exemplu:

Pe data de 20 martie 2023, compania ACHR a efectuat o sponsorizare in suma de 400 lei.

Impozitul pe venit pentru trimestrul I ( lunile ianuarie, februarie si martie 2023) este 2000 lei. Sponsorizarea deductibila este 400 lei, respectiv 20% din 2000 lei.

Astfel, impozitul pe venit de plata ramane 1600 lei = 2000 lei – 400 lei ( sponsorizare), care trebuie achitat pana pe 25 aprilie 2023.

Regimul sponsorizarilor in cazul platitorilor de impozit pe profit

Cheltuielile de sponsorizare și/sau mecenat și cheltuielile privind bursele private sunt nedeductibile. Contribuabilii care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat,potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea și ale legii bibliotecilor, precum și cei care acordă

burse private scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă precizată mai jos:

Exemplu:

In anul 2022, compania ACHR a obtinut o cifra de afaceri de 1.000.000 lei, iar impozitul pe profit calculat este de 30.000 lei. In cursul anului, entitatea a incheiat un contract de sponsorizare cu un ONG la nivelul sumei de 4.000 de lei.

Cum va proceda entitatea la finalul anului 2022?

In anul 2022, entitatea ACHR ar fi putut directiona sponsorizari catre entitatile inscrise in Registrul special in limita sumei de 6.000 de lei, insa aceasta a incheiat un contract de sponsorizare doar pentru 4.000 de lei.

Astfel, pana in data de 25 decembrie 2022, entitatea va putea intocmi Formularul 177 prin care sa aloce diferenta de 2.000 de lei catre un ONG sau o unitate de cult, plata sumei urmand sa fie efectuata direct de catre organul fiscal.

2. Este obligatoriu să deții casă de marcat?

Operatorii economici care încaseaza, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Pentru încasarea la domiciliul clienților, puteți să utilizați o casă de marcat portabila.

Schimbarea distribuitorului casei de marcat:

Pentru a-ți putea schimba distribuitorul casei de marcat trebuie să faci mai multe acțiuni după cum urmează:

După finalizarea defiscalizării se va obține dovada anulării numărului de ordine alocat inițial casei de marcat.

3. Diurna 2023

Diurna se acordă fiecărui angajat care este într-o misiune de serviciu:

~ la o distanță de minim 5 km de localitatea în care angajatul lucrează

~ perioada maximă este de 60 de zile calendaristice/an

~ durata deplasări este minim 12 ore

Suma maximă deductibilă este în funcție de tipul diurnei:

Acesta este link-ul unde gasiti care este diurna externa pentru fiecare tara.

https://legislatiamuncii.manager.ro/a/10589/limita-deductibila-privind-diurna-externa.html Pentru ambele tipuri de diurnă există și un plafon maxim/lună care este în valoare de 3

salarii de bază.

Diurna se scrie pe ordinul de deplasare.

Diurna poate fi transferata catre salariat prin banca sau cash prin ordin de deplasare.

*In cazul in care salariatii beneficiaza de tichete de masa lunar, in cazul deplasarilor, se acorda diurna si nu se mai acorda tichete de masa.

Pentru suma ce depaseste diurna in plafonul admis de 50 lei/ zi in Romania, respectiv aproximativ 75 euro / zi in afara Romania, cheltuielile decontate de societate vor fi asimilate salariului net, iar valoarea venitului impozabil se va determina prin metoda sutei majorate.

4. Revenire impozit macro

Incepand cu anul 2023, societatile care nu au nici un salariat vor plati 16% impozit pe profit pentru tot anul 2023, pentru fiecare trimestru.

Daca in timpul anului societatea a angajat si la 31.12.2023 are un angajat, are cifra de afaceri sub 500.000 euro, poate opta pentru plata impozitului pe venit 1% din venituri incepand cu anul 2024.

Conform art. 52 alin. (1) din Codul fiscal, daca in cursul unui an flscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 – Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe proflt incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu.

Potrivit art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal, precum si microintreprinderile care intra sub incidenta prevederilor art. 52 comunica organelor flscale competente aplicarea/iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor Codului de procedura flscala.

Asadar, societatea se va inregistra ca platitoare de impozit pe profit incepand cu 1 ianuarie 2023 (deoarece depasiti plafonul de incadrare la microintreprinderi in trim. I 2023) si va iesi din evidenta ca platitor de impozit microintreprindere, tot incepand cu 1 ianuarie 2023.

Potrivit prevederilor art. 88 alin (1) din Codul de procedura fiscala,dispozitii care prevad ca modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni (formular 700), respectiv pana la data de 15.04.2023.

Se poate opta pentru impozit pe venitul microîntreprinderilor începând cu anul în care va îndeplini condițiile prevăzute la art.47, alineatul (1) din Codul fiscal.

Dacă în anul 2023 societate va avea venituri peste 500.000 euro, iar in anul 2024 sub 500.000 euro, atunci abia în anul 2025 poți opta din nou pentru impozit pe venitul microîntreprinderilor.

5. Ce cheltuieli poți deconta pe firma ta

Există mai multe tipuri de cheltuieli care pot fi trecute pe firmă fără a sta cu grija că ai putea avea probleme cu un control ANAF:

Cheltuielile deductibile integral – în această categorie intră cheltuielile care pot fi decontate integral pe firmă și care sunt făcute cu scopul de a susține activitatea economică a firmei -salariile,cheltuielile de marketing și publicitate,chiriile aferente spațiului de desfășurare a activității,deplasările și resursele aferente lor,atunci când prestarea serviciilor impune aceste deplasării,achizițiile de marfă și materii prime etc.)

Cheltuielile deductibile parțial – în această categorie intră cheltuielile care pot fi deduse parțial, fiind limitate și stipulate în articolul 25 din Codul Fiscal -cheltuielile legate de utilizarea autovehiculelor,cheltuielile de protocol,de sponsorizare, ajutoarele sociale, vouchere de vacanță etc.

Pentru orice cheltuială decontată pe firmă trebuie să existe în primul rând justificarea economică a acelei cheltuieli în interesul activității firmei și, în al doilea rând, existența documentului justificativ (factură, contract, bon fiscal etc).

De menționat este că, pentru firmele care plătesc impozit pe profit si/sau sunt plătitoare de TVA, în cazul cheltuielilor cu autovehiculele, dacă exista justificare pentru toti km făcuți cu mașina respectivă în interesul firmei (foaie de parcurs zilnică din care rezultă asta), atunci cheltuielile pot fi deductibile integral.Dacă nu, numai 50% din aceste cheltuieli pot fi considerate deductibile.

Descarcă Newsletter PDF

Lasă un răspuns

Acordă o notă:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Confirm că nu sunt robot!

Articole asemănătoare


Aprilie 2024

Newsletter : 01/04/2024 : 0 Comentarii

1.  Amenzi incasari/ plati numerar OUG 115/2023 Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice, PFA, II, […]


Martie 2024

Newsletter : 01/03/2024 : 0 Comentarii

1.  Microintreprinderi 2024 De la 1 ianuarie 2024 prevederile referitoare la aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor au fost modificate semnificativ, […]


Februarie 2024

Newsletter : 29/02/2024 : 0 Comentarii

1.    Termenul de transmitere si amenzile pentru e-factura de la 1 ianuarie 2024 Perioada     De la 1 ianuarie – 31 […]


Ianuarie 2024

Newsletter : 31/01/2024 : 0 Comentarii

1. Dividende in 2024 Ce sunt dividendele? Pe scurt, dividendele reprezintă o parte din profitul firmei, parte ce este distribuită […]


WhatsApp