Bld. Theodor Pallady nr. 51, et.2, Sector 3, Bucuresti, Romania

Ianuarie 2024

1. Dividende in 2024

Ce sunt dividendele?

Pe scurt, dividendele reprezintă o parte din profitul firmei, parte ce este distribuită către acționarii firmei anual ori trimestrial, numai după aprobarea situațiilor financiare (anuale sau interimare) întocmite de contabilul tău.

Valoarea dividendelor ce urmează a fi distribuite e stabilită numai de Adunarea Generală a Asociaților sau prin Hotărârea Asociatului Unic (în cel mai simplu caz), după aprobarea situației financiare realizată de contabil. În cazul în care sunt mai mulți asociați, suma dividendelor se împarte în funcție de cota de participare (valoarea acțiunilor în firmă). În cazul unui asociat unic, acesta stabilește singur suma dividendelor distribuite.

Impozitul pe dividende în 2024

Deși cotele de impozitare pentru microîntreprindere se schimbă din 2024, impozitul pe dividende va rămâne la fel: 8%. Impozitul ajunge la BUGETUL DE STAT (și e plătit de firma) până la data de 25 (inclusiv) a lunii următoare celei în care au fost repartizate dividendele. Altfel spus, dacă s-au distribuit dividende în august, firma va plăti impozitul de 8% până la data de 25 septembrie.

Pe lângă acest impozit, trebuie menționat că se datorează și 10% CASS (contribuția de asigurări de sănătate) numai dacă valoarea totală a dividendelor repartizate trece de pragul a 6 salarii minime brute pe economie (adică de 6 x 3300 de lei, cât e salariul minim brut acum). CASS-ul datorat se calculează astfel:

➡ Dacă suma dividendelor repartizate, împreună cu alte venituri impozabile realizate de persoana fizică cu excepția veniturilor din salarii, e cuprinsă între 6 și 12 salarii minime brute, calculul contribuției se va raporta la nivelul a 6 salarii minime brute, astfel: 3.300 lei x 6 = 19.800 lei, de unde rezultă un CASS de 10% x 19.800 = 1.980 de lei de plătit

➡ Dacă suma dividendelor repartizate e cuprinsă între 12 și 24 de salarii minime brute, calculul contribuției se va raporta la nivelul a 12 salarii minime brute, astfel: 3.300 lei x 12 = 39.600 lei, de unde rezultă un CASS de 10% x 39.600 = 3.960 de lei de plătit

➡ Dacă suma dividendelor repartizate depășește 24 de salarii minime brute, calculul contribuției se va raporta la nivelul a 24 de salarii minime brute, astfel: 3.300 lei x 24 = 79.200 lei, de unde rezultă un CASS de 10% x 79.200 = 7.920 de lei de plătit.

Termenul de plata la CASS este 25 mai al anului urmator depunerii declaratiei unice de asociat.

Nu în ultimul rând, trebuie să știi că nu poți repartiza oricând dividende. Acestea se distribuie numai la încheierea trimestrului, deci va trebui să-ți calculezi cu atenție sumele repartizate, în funcție de nevoi și obiective

 

2. Plafoane valabile in 2024

Începutul de an reprezintă pentru experții contabili și consultanții fiscali cea mai aglomerată perioadă, deoarece o serie de declarații fiscale au termenul limită de depunere în primele două – trei luni ale anului. În acest newsletter vom încerca să detaliem cele mai importante declarații și plafoanele de care trebuie să ținem cont, astfel încât să aplicăm în mod corect prevederile fiscale în vigoare. De asemenea, trebuie să ținem cont că în această perioadă sunt și foarte multe modificări în ceea ce privește vectorul fiscal.

Nr. crt. Plafoane fiscale

  1. Plafonul pentru încadrarea la microîntreprinderi 000 euro 4,9746 lei/euro 2.487.300 lei
  2. Plafonul pentru aplicarea cotei de 1% la micro 000 euro 4,9746 lei/euro 298.476 lei 
  3. Plafonul pentru înregistrarea în scopuri de TVA 88.500 euro 3,3817 lei/euro 300.000 lei 
  4. Plafonul pentru TVA la încasare – – 4.500.000 lei
  5. Plafonul pentru achiziții intracomunitare de bunuri neimpozabile în România 000 euro 3,3817 lei/euro 34.000 lei
  6. Plafonul pentru perioadă fiscală TVA 000 euro 4,9746 lei/euro 497.460 lei
  7. Plafonul pentru trecerea de la normă la sistem real din 2024 000 euro 4,9464 lei/euro 123.660 lei
  8. Plafonul pentru vânzări intracomunitare de bunuri la distanță sau servicii electronice 10.000 euro 4,6337 lei/euro 46.337 lei
  9. Plafonul anual pentru plata CAS pentru veniturile extra-salariale – – 600 lei 79.200 lei
  10. Plafonul anual pentru plata CASS pentru veniturile din activități independente – 10% x Venitul net/norma de venit și 198.000 lei
  11. Plafonul anual pentru plata CASS pentru veniturile extra-salariale (drepturi de autor, chirii, dividende, dobânzi, alte venituri) – – 800 lei 39.600 lei 79.200 lei
  12. Plafonul pentru cota redusă de TVA de 5%/9% aplicată vânzărilor de imobile către persoane fizice – – până la 600.000 lei (o singură locuință individual sau în comun cu altă persoană)
  13. Plafonul pentru deductibilitatea costurilor excedentare ale îndatorării aferente anului 2023 1.000.000 euro 500.000 euro (părți afiliate) 4,9746 lei/euro 4.974.600 lei 2.487.300 lei
  14. Plafoanele INTRASTAT pentru anul 2024 (expedieri sau introduceri din alte state membre) — 1.000.000 lei
  15. Raportarea semestrială 000.000 euro 4,9746 lei/euro 4.974.600 lei
  16. CA pentru impozitul minim pe CA 000.000 euro 4,9746 lei/euro 248.730.000 lei
  17. CA pentru impozit suplimentar pentru pj din sectoarele petrol și gaze naturale 000.000 euro 4,9746 lei/euro 248.730.000 lei
  18. Impozitul special pentru clădirile rezidențiale (pf) – – 500.000 lei 
  19. Impozitul special pentru autoturisme (pf și pj) – – 375.000 lei

 

3. Sponsorizarea in 2024

Contribuabilii, plătitori de impozit pe proflt, care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat sau acordă burse private au obligația de a depune formularul 107 – Declarație informativă privind beneficiarii sponsorizărilor/ mecenatului/ burselor private până la termenul limită de depunere a declarației de impozit pe profit – 25 iunie 2024 (pentru cei care au exercițiul fiscal corespunzător anul calendaristic). Sponsorizărilor efectuate către entități persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv unități de cult se scad din impozit DOAR dacă la data încheierii contractului aceste entități sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult publicat de ANAF.

Contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care efectuează

sponsorizări către entități nonprofit și unități de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităților/unităților de cult sau către instituții și autorități publice, inclusiv organe de specialitate ale administrației publice au obligația să depună declarația formularul 107 – Declarație informativă privind beneficiarii sponsorizărilor/ mecenatului/ burselor private până la data de 25 iunie 2024 inclusiv. De la 1 ianuarie 2024 plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor nu vor mai putea deduce din impozit sponsorizările efectuate către ONG-uri înscrise în registru sau instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice. De asemenea, din anul 2024 nu se va deduce din impozit nici costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale.

Sponsorizarea pe care nu ați dedus-o în 2023 o puteți redirecționa prin formularul 177 în anul 2024. De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii plătitori de impozit pe profit pot dispune redirecționarea impozitului pe profit, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat până la termenele de depunere a declarației anuale de impozit pe proflt – 25 iunie 2024, prin depunerea formularului 177. Prin urmare, depunerea formularului de redirecționare a impozitului pe profit aferent anului 2023 se efectuează până la termenul de depunere a declarației de impozit pe profit pentru anul 2023. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2023 se redirecționează potrivit prevederilor în vigoare până la data de 31 decembrie 2023 și anume se va depune formularul 177 în termen de 6 luni de la data depunerii declarației de impozit aferente trimestrului IV – 25 decembrie 2024.Trebuie menționat că ANAF va efectua această redirecționare numai dacă la data la care o face efectiv, entitatea către care se redirecționează sumele respective este înscrisă în registru.

Redirecționarea se efectuează dacă beneficiarii sponsorizării – persoane juridice fără scop lucrativ, unităților de cult – sunt înscriși la data plății sumei respective în Registrul entițăților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.

 

4. Bilant anual

Termenul de depunere a bilanțului aferent anului 2023 va fi 29 mai 2024 (150 de zile de la închiderea exercițiului). Dacă entitatea nu a avut activitate de la înființare și până la 31 decembrie 2023, atunci se va depune declarația de inactivitate până la data de 29 februarie 2024 inclusiv (60 de zile de la închiderea exercițiului).

ONG-urile depun bilanțul în termen de 120 zile de la terminarea exercițiului financiar, adică până la 29 aprilie 2024. De la 1 ianuarie 2018 ONG-urile aplică reglementările contabile conforme cu prevederile OMFP 3103/2017.

Trebuie precizat că persoanele juridice fără scop patrimonial care, în exercițiul financiar de raportare, au primit sume reprezentând subvenții, sponsorizări, sume redirecționate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum și alte forme similare de finanțare, indiferent de valoarea cumulată a acestora, întocmesc o declarație care însoțește situațiile financiare anuale și evidențiază sumele astfel primite, respectiv utilizate.

Neîntocmirea acestei declarații/ bilant anual reprezintă contravenție sancționabilă cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei.

Declarația privind beneflciarii reali se depune de către societățile private în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare DOAR în cazul în care au în structura acționariatului entități înmatriculate/înregistrate și/sau care au sediul fiscal în jurisdicții necooperante din punct de vedere fiscal și/sau în jurisdicții cu grad înalt de risc de spălare a banilor și/sau de finanțare a terorismului și/sau în jurisdicții aflate sub monitorizarea organismelor internaționale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanțare a terorismului.

 

5. Norma de venit la IT din 2024

OMF nr. 5.308/2023 a abrogat crt. 120 din anexa la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 925/2017, astfel că începând cu veniturile aferente anului 2024 venitul net NU se mai poate determina pe baza normelor anuale de venit pentru următoarele coduri CAEN:

Prin urmare, PFA-urile din domeniul IT care desfășurau activitatea în baza acestor coduri CAEN vor trece obligatoriu la impozitarea în sistem real din anul 2024 și nu va mai conta dacă depășesc sau nu venitul de 25.000 de euro. În aceste condiții probabil o parte își vor modifica forma de activitate și anume vor înființa o societate cu răspundere limitată care să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor (îndeplinește cumulativ condițiile de micro – inclusiv nu realizează venituri din consultanță peste 20% din veniturile totale) și va aplica obligatoriu cota de 3% dacă desfășoară activități conform următoarelor coduri CAEN:

Atenție! Codurile CAEN 6202 și 6203 nu sunt menționate expres la cota de 3% pentru că sunt considerate venituri din consultanță și/sau management pentru care există obligația plății impozitului pe profit dacă aceste venituri depășesc 20% din veniturile totale realizate de societate.

Descarcă Newsletter PDF

Lasă un răspuns

Acordă o notă:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Confirm că nu sunt robot!

Articole asemănătoare


Aprilie 2024

Newsletter : 01/04/2024 : 0 Comentarii

1.  Amenzi incasari/ plati numerar OUG 115/2023 Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice, PFA, II, […]


Martie 2024

Newsletter : 01/03/2024 : 0 Comentarii

1.  Microintreprinderi 2024 De la 1 ianuarie 2024 prevederile referitoare la aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor au fost modificate semnificativ, […]


Februarie 2024

Newsletter : 29/02/2024 : 0 Comentarii

1.    Termenul de transmitere si amenzile pentru e-factura de la 1 ianuarie 2024 Perioada     De la 1 ianuarie – 31 […]


Decembrie 2023

Newsletter : 01/12/2023 : 0 Comentarii

1. Cadouri oferite de Crăciun Acordarea de cadouri salariaților cu alte ocazii în afară de cele menționate la art. 76 […]


WhatsApp