Bld. Theodor Pallady nr. 51, et.2, Sector 3, Bucuresti, Romania

Februarie 2024

1.    Termenul de transmitere si amenzile pentru e-factura de la 1 ianuarie 2024

Perioada     De la 1 ianuarie – 31 martie 2024

Obligații privind E-Factura pentru B2B

Factura electronică se trimite în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data limită (15 a lunii următoare faptului generator sau încasării avansului)

Obligații privind factura – sistemul tradițional

Se trimite factura și pe suport hârtie sau format electronic. Factura se emite cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator al taxei (data livrării/prestării). În cazul în care atât furnizorul/ prestatorul, cât și destinatarul sunt înregistrați în Registrul RO e- Factura, atunci nu mai este obligatorie trimiterea facturii în format clasic, dar termenul de transmitere este de 5 zile calendaristice.

Contravenție

Contribuabili nu vor fi amendați pentru nerespectarea prevederilor

Perioada De la 1 aprilie la 30 iunie 2024

Obligații privind E-Factura pentru B2B

Factura electronică se trimite în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data limită (15 a lunii următoare faptului generator sau încasării avansului)

Obligații privind factura – sistemul tradițional

Se trimite factura și pe suport hârtie sau format electronic. Factura se emite cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator al taxei (data livrării/prestării). În cazul în care atât furnizorul/ prestatorul, cât și destinatarul sunt înregistrați în Registrul RO e- Factura, atunci nu mai este obligatorie trimiterea facturii în format clasic, dar termenul de transmitere este de 5 zile calendaristice.

Contravenție

Se sancționează cu amendă netransmiterea E-facturii: – de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru contribuabili mari, de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru contribuabili mijlocii și de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru ceilalți contribuabili. Vor fi amendați doar emitenții facturilor.

Perioada De la 1 iulie 2024

Obligații privind E-Factura pentru B2B

Factura electronică se trimite obligatoriu în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data limită (15 a lunii următoare faptului generator sau încasării avansului)

Obligații privind factura – sistemul tradițional

Facturile pe hârtie sau în vechiul format electronic nu vor mai fi acceptate din punct de vedere fiscal. Singurele facturi acceptate în scopul exercitării dreptului de deducere a TVA vor fi cele emise electronic prin sistemul RO e-Factura.

Contravenție

Se sancționează cu amendă netransmiterea e-facturii: – de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru contribuabili mari, de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru contribuabili mijlocii și de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru ceilalți contribuabili. Amendă pentru comunicarea prin alte metode a unei facturi pentru care este obligatorie transmiterea prin RO e-factura – 15% din valoarea facturii și se aplică atât furnizorului, cât și beneficiarului stabilite în România.

2. PFA, micro sau impozit pe profit in domeniul IT de la 1 ianuarie 2024

OMF nr. 5.308/2023 a abrogat crt. 120 din anexa la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 925/2017, astfel că începând cu veniturile aferente anului 2024 venitul net NU se mai poate determina pe baza normelor anuale de venit pentru următoarele coduri CAEN:

Prin urmare, de la 1 ianuarie 2024 cine desfășoară activități de consultanță/management în domeniul IT (CAEN 6202, 6203) poate aplica pentru PFA în sistem real (nu mai poate opta pentru normă de venit) sau impozit pe profit. Trebuie precizat că o persoană juridică care realizează venituri din consultanță/management de peste 20% din veniturile totale realizate nu poate opta pentru impozit micro sau daca optează (la înființare sau la 31 decembrie 2023 îndeplinește cumulativ condițiile), atunci are obligația să treacă la impozit pe profit din trimestrul în care depășește acest plafon de 20%. Mai jos prezentăm un calcul estimativ referitor la taxele datorate pentru un venit anual de 480.000 lei (40.000 lei facturați pe lună) realizați din servicii de consultanță sau management și cheltuieli (nesemnificative):

În cazul în care NU desfășoară activități de consultanță/management în domeniul IT, atunci poate opta pentru PFA în sistem real (10%), impozit micro (3% în baza codurilor CAEN) sau impozit pe profit (16%) în baza următoarelor codurilor CAEN:

Atenție! De la 1 ianuarie 2024 un asociat/acționar care deține direct/indirect peste 25% din părțile sociale a unei persoane juridice poate avea doar o singură persoană juridică care aplică impozitul micro

3.    Optiunea pentru microintreprindere de la 1 ianuarie 2024

De la 1 ianuarie 2024 pentru a putea opta pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este obligatoriu să se îndeplinească cumulativ următoarele condiții la 31 decembrie 2023:

Până la 31 martie 2024 se vor verifica aceste aspecte pentru a verifica impozitul care poate sau trebuie să îl aplice o persoană juridică.

O întreprindere este legată în cazul în care există oricare dintre următoarele raporturi:

Sunt considerate întreprinderi legate și întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul uneia ori mai multor întreprinderi.

Întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care acționează de comun acord, sunt, de asemenea, considerate întreprinderi legate, dacă își desfășoară activitatea sau o parte din activitate pe aceeași piață relevantă ori pe piețe adiacente.

În cazul persoanelor juridice române care sunt deținute direct și indirect de asociați/acționari cu peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare se va efectua o analiză atât la persoana juridică română care optează pentru aplicarea acestui sistem de impunere, cât și la alte persoane juridice române care îndeplinesc/aplică condițiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor iar asociații/acționarii trebuie să stabilească, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor, o singură persoană juridică română care aplică acest sistem. Pentru efectuarea acestei analize ANAF va elabora o procedură prin ordin al președintelui A.N.A.F..

De exemplu, dacă persoana fizică X deține 100% din societatea A (micro) și apoi societatea A deține peste 50% din societatea B (micro), atunci persoana fizică X deține direct peste 25% din societatea A și indirect peste 25% din societatea B. În cazul în care ambele societăți îndeplinesc condițiile de aplicare a impozitului micro și nu depășesc cumulat veniturile realizate peste 500.000 euro (întreprinderi legate), atunci asociatul X trebuie să decidă care dintre aceste două entități optează pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și care aplică impozitul pe profit. Asociatul nu poate opta pentru impozitul micro decât la o singură persoană juridică la care deține direct/indirect peste 25%.

4.    Certificatul fiscal vs Cazier fiscal

Ce este certificatul fiscal?

Certificatul fiscal reprezintă un document oficial emis de către ANAF, care atestă situația fiscală a unei persoane fizice sau juridice la un anumit moment dat.

Acesta include detalii precum datoriile fiscale, taxele plătite, obligațiile fiscale restante și alte aspecte legate de legislația fiscală.

Certificatul fiscal este eliberat pentru mai multe scopuri: pentru a evalua situația fiscală a unei persoane fizice sau a unei persoane juridice, pentru a diminua acțiunile de evaziune fiscală, pentru a se verifica buna colectare și administrare a taxelor datorate statului.

Important de precizat este faptul că, de cele mai multe ori, dacă datoriile către stat nu sunt achitate, acestea sunt înscrise în cazierul fiscal și atunci drepturile tale sunt limitate (nu poți accesa credite bancare, leasinguri, etc).

Așadar, dacă certificatul fiscal îți prezintă situația fiscală la un moment dat,

în cazierul fiscal vor fi înscrise toate abaterile, contravențiile și infracțiunile de natura fiscală.

Certificatul fiscal va fi “curat” imediat ce datoriile sunt achitate, dar în cazierul fiscal vor rămâne mult timp abaterile, contravențiile și infracțiunile.

În ce situații ai putea avea nevoie de un certificat/cazier fiscal?

Există mai multe situații în care este necesar să prezinți un certificat/cazier fiscal “curat”, adică fără datorii, cum ar fi:

👉🏼La înființarea unui SRL/PFA. Într-o astfel de situație, Registrul comerțului se ocupă automat să verifice certificatul fiscal pe numele persoanei care solicită înființarea SRL- ului/PFA-ului.

👉🏼La intrarea într-un SRL/într-o firmă/asociație/fundație în calitate asociat sau membru.

👉🏼La vânzarea unui autoturism/apartament.

👉🏼La încheierea unor tranzacții comerciale. În acest caz, părțile implicate pot cere un certificat fiscal pentru a verifica situațiile financiare ale celorlalți și pentru a se asigura că e totul în regulă.

Cum poți scoate certificatul și cazierul fiscal?

În România, Cazierul Fiscal poate fi obținut prin intermediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fie fizic, fie online.

Iată pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a obține acest document:

✅Fizic. Mergi la sediul ANAF de care aparții

✅Online. Creează-ți un cont în Spațiul Privat Virtual (asta dacă nu ai deja). Mergi la secțiunea de eliberare a documentelor și selectează certificatul / cazierul fiscal, precizând motivele pentru care ai nevoie de el.

Ulterior, acest document va fi trimis direct în mesajele din SPV.

Nu uita că aceste documente eliberate de organul fiscal au o valabilitate de 30 de zile în cazul firmelor (persoane juridice) și de 90 de zile (persoane fizice).

Noi solicitam periodic aceste documente de la ANAF, chiar daca clientii nu au neapărat nevoie de ele. De ce? Pentru că de multe ori evidențele/situațiile ANAF nu sunt tocmai corecte (așa cum te aștepți) și poți avea surprize când ți-e lumea mai dragă și ai nevoie urgenta de un certificat „curat”.

5. PFA la norma de venit vs. PFA in sistem real

Alegerea dintre PFA și SRL se numără printre marile provocări ale antreprenorilor aflați la început de drum și nu numai.

Iar pentru cei care optează pentru PFA, provocarea ar fi alegerea între PFA la normă de venit (dacă li se poate aplica) sau sistem real de impozitare.

Ambele opțiuni vin cu propriile lor avantaje și dezavantaje, iar decizia finală poate avea un impact semnificativ asupra afacerii și situației financiare a antreprenorului.

PFA la norma de venit:

PFA-ul la normă de venit este o opțiune preferată de mulți antreprenori datorită simplității și predictibilității sale.

Acest sistem de impozitare presupune că venitul anual al PFA-ului este estimat în funcție de plafonul stabilit anual de ANAF pentru domeniul de activitate respectiv și de alte criterii stabilite de legislație.

În acest caz, impozitul este de 10% și se calculează în funcție de această estimare a ANAF-ului, indiferent de veniturile real obținute de PFA.

Totodată, începând cu 2024, toate PFA-urile plătesc CASS (sănătatea), astfel că, dacă ești PFA la norma de venit, vei mai plăti și 10% CASS.

🔷Dacă obții venituri sub pragul a 6 salarii minime brute (adică 6×3.300 lei = 19.800 lei, dat fiind că 3.300 de lei e în 2024 salariul minim brut), plătești un CASS de 10% raportat la cele 6 salarii, adică 10% din 19.800 de lei = 1.980 de lei.

🔷Dacă obții venituri cuprinse între 6 și 60 de salarii minime (adică 60 x 3.300 = 198.000 de lei), atunci vei plăti CASS 10% din veniturile obținute, dar nu mai mult de 19.800 lei

Tot ca noutate, începând cu anul 2024, pentru toate veniturile obținute ca PFA, dacă obții venituri anuale peste 12 salarii minime pe economie (12×3.300 = 39.600 lei) datorezi și CAS (contribuție la pensie).

🔷Dacă veniturile sunt între 12 și 24 salarii minime, CAS datorat este de 9.900 lei, iar

🔷dacă depășești 24 de salarii, CAS datorat este de 19.800 lei.

Precizez că poți avea un PFA la norma de venit numai dacă ai un cod CAEN ce permite această formă de organizare.

Trebuie să fii atent la acest aspect, pentru că, începând cu 2024, au fost scoase două coduri CAEN din sectorul IT din lista celor care permit un PFA la norma de venit. Este vorba despre 6202 și 6203, adică activități de consultanță în tehnologia informației și managementul mijloacelor de calcul.

Plafonul anual de venituri la PFA norma de venit este 25.000 euro/an.

PFA în sistem real

La polul opus, un PFA în sistem real presupune înregistrarea și menținerea unei evidențe contabile detaliate a tuturor veniturilor nete încasate, dar și a cheltuielilor afacerii.

Impozitul pe venit se calculează pe baza profitului net realizat, după deducerea cheltuielilor eligibile.

Această formă de organizare vine cu avantajul faptului că antreprenorul are posibilitatea de a-și deconta cheltuieli legate de afacere, inclusiv costurile cu consumabilele, utilitățile, chiria, salariile, echipamentele etc., reducând astfel baza impozabilă și implicit suma impozitului de plată.

De asemenea, pentru că impozitul are la bază venitul real al afacerii, nu o normă fixă, există o corectitudine mai mare în impozitare, evitându-se riscul de supraimpozitare sau subimpozitare.

Cotele de impozitare și plafoanele pentru PFA în sistem real sunt similare cu cele de la norma de venit.

Ce ai alege dintre cele două? Sau pe a treia, SRL?

Un răspuns universal nu putem avea, pentru că alegerea tipului de PFA depinde de circumstanțele individuale ale fiecărui antreprenor și de natura afacerii sale.

Însă putem analiza avantaje și dezavantaje pentru fiecare în parte.

La norma de venit, impozitul pe venit este calculat pe baza unor norme stabilite de autorități pentru diverse categorii de activități, iar uneori poate fi în favoarea ta, în timp ce alteori poate fi în detrimentul tău, pe când în sistemul real, impozitul se calculează pe baza veniturilor și cheltuielilor reale ale contribuabilului. Plătești impozit fix în raport cu cât produci, practic.

Dacă ai venituri mici, care nu sunt constante, dar și o activitate de o amploare mai mică, merită să faci un PFA la norma de venit (dacă activitatea se califică la acest sistem de impozitare) pentru că acest sistem nu necesită o evidență contabilă riguroasă. Pe de altă parte, sistemul real e mai complex și necesită o evidență contabilă mai aplicată, însă oferă și mai multă transparență privind impozitele, cheltuielile etc.

De multe ori, sistemul real e de preferat în cazul PFA-urilor cu activități mai complexe și încasări mai mari.

De asemenea, merită precizat că un PFA la normă de venit poate fi mai avantajos pentru că plătești CASS în funcție de norma de venit, nu în funcție de venitul net.

Însă nu uita un amănunt important: dacă ai un PFA care a depășit pragul de 25.000 de euro pe an, treci obligatoriu la PFA în sistem real sau la SRL, nu mai poți păstra PFA-ul la normă.

Indiferent de varianta pe care o alegi, recomandarea mea fermă e să îți faci o estimare a veniturilor pe an și să consulți un reprezentant contabil.

Nu uita: Contabilitatea este o oportunitate de a-ți simplifica afacerea!

Echipa ACHR GROUP

Claritate și acte în ordine pentru antreprenori!

Descarcă Newsletter PDF

Lasă un răspuns

Acordă o notă:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Confirm că nu sunt robot!

Articole asemănătoare


Aprilie 2024

Newsletter : 01/04/2024 : 0 Comentarii

1.  Amenzi incasari/ plati numerar OUG 115/2023 Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice, PFA, II, […]


Martie 2024

Newsletter : 01/03/2024 : 0 Comentarii

1.  Microintreprinderi 2024 De la 1 ianuarie 2024 prevederile referitoare la aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor au fost modificate semnificativ, […]


Ianuarie 2024

Newsletter : 31/01/2024 : 0 Comentarii

1. Dividende in 2024 Ce sunt dividendele? Pe scurt, dividendele reprezintă o parte din profitul firmei, parte ce este distribuită […]


Decembrie 2023

Newsletter : 01/12/2023 : 0 Comentarii

1. Cadouri oferite de Crăciun Acordarea de cadouri salariaților cu alte ocazii în afară de cele menționate la art. 76 […]


WhatsApp