Bld. Theodor Pallady nr. 51, et.2, Sector 3, Bucuresti, Romania

Decembrie 2023

1. Cadouri oferite de Crăciun

Acordarea de cadouri salariaților cu alte ocazii în afară de cele menționate la art. 76 alin.  ( 4) din Codul fiscal, va reprezenta venit impozabil la nivelul salariatului și se va impozita cu toate taxele salariale (CAS, CASS, Imp venit, CAM).

Pe scurt, cadourile oferite salariațiilor cu prilejul Crăciunului, Paștelui, 8 martie și 1 iunie sunt neimpozabile în limita unui plafon de 300 lei/angajat. Orice altă ocazie în afară de cele menționate anterior, va reprezenta avantaj salarial și se va impozita cu toate taxele salariale aferente.

Atenție! Chiar și în situația în care se acordă cadouri cu ocazia sărbătorilor acceptate în Codul fiscal, trebuie avută mare atenție cui îi este permis să se acorde cadoul respectiv. Spre exemplu, cu ocazia zilei de 8 martie doar angajatele beneficiază de cadourile neimpozabile în limita a 300 lei (nu și angajații sau copiii minori ai acesteia).

Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala cu aceste cadouri va reprezinta o cheltuială socială deductibilă în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 3 din Codul fiscal.

Limita se aplică trimestrial (la fiecare termen de declarare impozit pe profit), astfel încât, la finele anului acestea să se încadreze în 5% din valoarea cheltuielilor cu salariile personalului . Sumele care depășesc această limită sunt cheltuieli nedeductibile.

Din punct de vedere TVA, în cazul în care se oferă cadouri bunuri pentru care s-a dedus TVA la achiziție, atunci societatea nu poate să considere acest TVA ca fiind deductibil fiind asimilat în valoarea avantajului salarial. Dacă s-a dedus TVA la achiziție, atunci societatea va întocmi autofactura și va colecta TVA-ul aferent. Spre exemplu, daca societatea achiziționează un parfum în valoare de 100 lei și deduce TVA de 19% la achiziție, atunci valoarea avantajului salarial este de 100 + 19 = 119 lei.

Baza legală: Art. 76 alin. (4) din Codul fiscal

(4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, în înțelesul impozitului pe venit:

În cazul cadourilor în bani și/sau în natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depașește 300 lei:

Cât despre oferirea cadourilor catre colaboratori, din punct de vedere TVA, pentru cadourile care depășesc suma de 100 lei/cadou/persoană se colectează TVA dacă s-a exercitat dreptul de deducere și se emite autofactura. Așadar, în cazul colaboratorilor există acest plafon de 100 lei/cadou/persoană (o să-l mai întâlniți și sub denumirea de plafon de bunuri de mică valoare ) care se aplică indiferent de ocazie.

Conform art. 304 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, nu se efectuează ajustarea TVA deduse inițial în cazul acordării de bunuri de mică valoare (sub plafonul de 100 lei, exclusiv TVA) în mod gratuit în cadrul acțiunilor de protocol.

Potrivit art. 270 alin. (1) din Codul fiscal, este considerat livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca proprietar, iar în conformitate cu art. 270 alin. (8) lit. c) din Cod coroborat cu pct. 7 alin. (12) lit. a) din normele metodologice, nu constituie livrare de bunuri acordarea de bunuri de mică valoare în mod gratuit în cadrul acțiunilor de protocol dacă valoarea fiecărui cadou oferit este mai mică sau egală cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA. Cadoul cuprinde unul sau mai multe bunuri oferite gratuit.

În situația în care persoana impozabilă a oferit și cadouri care depășesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, aceasta insumează valoarea depășirilor de plafon aferente unei perioade fiscal, care constituie livrare de bunuri cu plată, și colectează taxa, dacă TVA aferentă bunurilor respective este deductibilă total sau parțial. Se consideră că livrarea de bunuri are loc în ultima zi lucrătoare a perioadei fiscale în care bunurile au fost acordate gratuit și a fost depășit plafonul.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala cu cadoul oferit partenerilor de afaceri, potrivit prevederilor art. 25 alin (3) lit. a) din Codul fiscal, au deductibilitate limitată cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2% aplicată asupra profitului contabil la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit și cheltuielile de protocol. În cadrul cheltuielilor de protocol se includ și cheltuielile înregistrate cu taxa pe valoarea adaugată colectată potrivit prevederilor titlului VII, pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei.

2. Plafoane la tranzacții în numerar și casierie

În Monitorul Oficial nr. 1026 din 10 noiembrie 2023 a fost publicată OUG nr. 98/2023 pentru modificarea articolului LXIV din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal- bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung și care a intrat în vigoare de la data de 11 noiembrie 2023.

Persoanele fizice în calitate de asociați /acționari /administratori / persoane fizice / alți creditori nu mai pot credita în numerar casieria.

Sumele în numerar care depășesc nivelul stabilit vor fi depuse în conturie bancare ale persoanelor respective în termen de două zile lucrătoare.

Se pot achita în numerar fără plafonare salarii/ indemnizația zilierilor/ sume asimilate salariilor, diurne/ indemnizații de deplasare, impozite/taxe / amenzi/ contribuții sociale.

Amenda – 25% din suma care depășește plafoanele.

Noile plafoane se aplică începând cu 11 noiembrie 2023 ( la 15 zile de la publicarea legi în MOF).

3. E-factura

Cine are obligația de a transmite facturile prin intermediul sistemului e-factura?

Toate firmele și PFA-urile din România, indiferent dacă sunt plătitoare sau neplătitoare de TVA, care desfășoară tranzacții cu alte firme sau PFA-uri din țară.

Care este procedura de înregistrare în sistemul e-factura?

Pentru a vă înscrie în sistemul e-factura, trebuie să depuneți declarația 084. Această înregistrare vă va permite să transmiteți și să primiți facturi prin intermediul sistemului efactura din SPV.

Cum se trimit facturile începând cu 1 ianuarie 2024?

Începând cu 1 ianuarie 2024, toate firmele și PFA-urile din România, indiferent de statutul lor privind TVA-ul, sunt obligate să trimită în sistemul e-factura toate facturile B2B (facturi emise către alte firme sau PFA-uri din țară). Doar facturile transmise sau primite prin sistemul e-factura vor fi înregistrate în contabilitate, iar cheltuielile și TVA-ul nu vor mai putea fi deduse pentru facturile care nu trec prin acest sistem.

Cum se stornează o factură în sistemul e-factura?

Factura electronică transmisă destinatarului nu poate fi returnată în cadrul sistemului național de facturare electronică RO eFactura. În cazul în care destinatarul are obiecții asupra unei facturi electronice, acesta trebuie să notifice emitentul, inclusiv în cadrul sistemului național RO e-Factura, prin înregistrarea unui mesaj corespunzător. În cazul corectării unei facturi (stornare etc.), factura electronică corectată trebuie transmisă prin intermediul sistemului e-factura.

Ce amenzi se aplică?

Amenzile pentru neînregistrarea facturilor în sistemul e-factura variază între 1.000 și 10.000 de lei. De asemenea, începând cu 1 iulie 2024, înregistrarea unei facturi care nu este transmisă prin sistemul e-factura după această dată va fi sancționată cu o amendă echivalentă cu suma TVA menționată pe factură. Aceste amenzi vor fi aplicate după 1 iulie 2024.

4. Cota de impozitare 2024

Se vor aplica două cote de impozitare:

Se mențin condițiile din anul 2023 pentru impozitarea veniturilor, conform următoarelor criterii:

Însă se introduce un nou criteriu:

Companiile din domeniile IT, stomatologie, medicină și HoReCa, care îndeplinesc cele trei criterii menționate mai sus, vor fi supuse unei cote de impozitare de 3%, chiar dacă cifra lor de afaceri este sub 60.000 de euro.

5. Modificări PFA

Începând cu veniturile din 2024, PFA-urile sunt obligate să plătească CASS la venitul net, fără a exista limite de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe țară. Astfel, pentru PFA-urile cu venituri mai mici de 60 de salarii minime brute, CASS se calculează aplicând o cotă de 10% la venitul net. PFA-urile cu venituri nete sub 6 salarii minime brute nu au obligația de a plăti CASS, cu condiția ca veniturile lor din salarii anuale (sau alte surse) să fie mai mari de 6 salarii minime brute.

Până la data de 31 decembrie 2023, PFA-urile plătesc CASS în conformitate cu un plafon de 24 salarii minime pe țară.

Pentru calculul plafonului de CASS, veniturile provenite din activitatea de PFA sunt excluse din totalul veniturilor cumulate din alte surse (dividende, chirii, vânzări de acțiuni). Astfel, plafoanele pentru CASS se aplică separat: unul pentru activitatea de PFA și altele pentru celelalte venituri. Pentru acestea din urmă, rămân în vigoare plafoanele de 6, 12 și 24 de salarii minime brute.

Până la data de 31 decembrie 2023, pentru calculul CASS se iau în considerare veniturile provenite din PFA-uri, chirii, dividende, vânzări de acțiuni și dobânzi.

CASS-ul plătit de către PFA-uri devine o cheltuială deductibilă în calculul impozitului pe venit.

Înainte de 1 ianuarie 2023, doar CAS-ul era eligibil pentru deducere.

Descarcă Newsletter PDF

Lasă un răspuns

Acordă o notă:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Confirm că nu sunt robot!

Articole asemănătoare


Aprilie 2024

Newsletter : 01/04/2024 : 0 Comentarii

1.  Amenzi incasari/ plati numerar OUG 115/2023 Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice, PFA, II, […]


Martie 2024

Newsletter : 01/03/2024 : 0 Comentarii

1.  Microintreprinderi 2024 De la 1 ianuarie 2024 prevederile referitoare la aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor au fost modificate semnificativ, […]


Februarie 2024

Newsletter : 29/02/2024 : 0 Comentarii

1.    Termenul de transmitere si amenzile pentru e-factura de la 1 ianuarie 2024 Perioada     De la 1 ianuarie – 31 […]


Ianuarie 2024

Newsletter : 31/01/2024 : 0 Comentarii

1. Dividende in 2024 Ce sunt dividendele? Pe scurt, dividendele reprezintă o parte din profitul firmei, parte ce este distribuită […]


WhatsApp