Bld. Theodor Pallady nr. 51, et.2, Sector 3, Bucuresti, Romania

Aprilie 2024

1.  Amenzi incasari/ plati numerar

OUG 115/2023

Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice, PFA, II, IF, liber profesioniștii și persoane flzice, reprezentând primiri ori restituiri de împrumuturi sau alte finanțări, indiferent de natura și destinația acestora, se efectuează numai prin instrumente de plată fără numerar.

Conform OUG 115/2023, nerespectarea acestor prevederi constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puțin de 500 lei.

Soldul in casieria flrmei NU POATE DEPASI 50.000 LEI ATENTIE!! AMENDA!

Sumele în numerar aflate în casieria persoanelor juridice SRL , PFA, II, IF, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent NU pot depăși, la sfârșitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 lei.

Sumele în numerar care depășesc plafonul se depun în conturile bancare ale acestor persoane în termen de 2 zile lucrătoare.

Prin excepție, se admite depășirea acestui plafon numai cu sumele aferente plății salariilor și a altor drepturi de personal, precum și a altor operațiuni cu persoane fizice, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare de la data prevăzută pentru plata acestora.

Conform Legii 296/2023, nerespectarea acestor prevederi constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 25% din suma deținută în casierie, care depășește plafonul stabilit pentru fiecare tip de operațiune, dar nu mai puțin de 500 lei.

Plafoane casierie de la 11 noiembrie 2023

În Monitorul Oficial nr. 1026 din 10 noiembrie 2023 a fost publicată OUG nr. 98/2023 pentru modificarea articolului LXIV din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung și care a intrat în vigoare de la data de 11 noiembrie 2023.

Prezentăm mai jos plafoanele aplicabile de la data de 11 noiembrie 2023:

Tipuri de operațiuniÎncasări/plăți de numerarPlafoane de numerar
 De la 11.11.2023
Operațiuni între persoane juridice, PFA, II, IF, liber profesionist, ONGÎncasări intre aceste persoane5.000 lei de la o persoana
 Plăți între aceste persoane5.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total   de 10.000 lei/zi
Operațiuni între o persoană juridică/PFA/ II/ IF/ liber profesionist/ ONG și o PERSOANĂ FIZICĂÎncasări de la persoane fizice10.000 lei de la o persoană
 Plăți către persoane fizice10.000 lei către o persoană
Operațiuni între PERSOANE FIZICEÎncasări între persoane fizice50.000 lei/tranzacție
 Plăți între persoane fizice50.000 lei/tranzacție
Operațiuni între o persoană juridică/PFA/ II/ IF/ liber profesionist/ ONG și MAGAZINE CASH and CARRYÎncasări de către magazine de la aceste persoane10.000 lei de la o persoană
 Plăți către magazine, de la aceste persoane10.000 lei
Plăți din avansuri spre decontare1.000 lei /persoană/zi
Plafon sold casierie la sfârșitul zilei (excepție plată drepturi salariale sau achiziții de la pf în maxim 3 zile lucrătoare pentru suma care depășește plafonul)50.000 lei
1. Persoanele flzice în calitate de asociați/acționari/administratori/persoane flzice/alți   creditori nu mai pot credita în numerar casieria
 2. În cazul în care suma cu care depășesc plafonul de 50.000 lei din casierie nu este utilizată pentru plata drepturilor de personal ori achiziții de la persoane fizice ori este mult mai mare decât valoarea necesară plății acestora, atunci entitatea are obligația să depună la bancă sumele respective în termen de 2 zile lucrătoare
3. Se pot achita în numerar fără plafonare salarii/ indemnizația zilierilor/ sume asimilate   salariilor, diurne/ indemnizații de deplasare, impozite/ taxe/ amenzi/ contribuții sociale
4. Sancțiuni contravenționale: 25% din suma care depășește plafoanele, dar nu mai puțin   de 500 lei.

2. E-factura

1.  Ce este E-factura

E-Factura reprezintă un alt instrument prin care organele statului, implicit ANAF monitorizează și controleză gradul de conformare fiscală a contribuabililor.

Tehnic, e-Factura este un fișier de tip .xml care trebuie transmis către ANAF de emitent, prin intermediul Spațiului Privat Virual (SPV) și ulterior preluat de beneficiar tot prin intermediul SPV.

2.  Spatiul Privat Virtual – SPV

SPV – este un serviciu online pus la dispoziție de ANAF pentru a comunica cu contribuabilii.

Până acum SPV a fost folosit, de regulă, de contabili, pentru a depune declarațiile fiscale sau orice alte cereri către ANAF, deci în scopuri administrative.

Acum SPV capătă o noua utilizare, respective operatională, având în vedere că emiterea și primirea facturilor sunt activități ce țin de activitatea operațională a entității.

Accesul în SPV pentru firme SRL-uri și PFA/II/IF/Profesii liberale:

3.  Care sunt persoanele obligate sa foloseasca E-Factura

Începând cu 1 iulie 2022 exista deja obligația transmiterii facturilor prin sistemul e- Factura pentru:

B2G – Business to Government – vânzări către entitati publice, de stat

Bunuri cu risc fiscal ridicat

Începand cu 1 ianuarie 2024 sunt fi obligate să transmită facturile în sistemul E-Factura toate persoanele impozabile ( SRL, SA PFA, PFI, II, Profesii liberale), indifferent daca sunt sau nu platitori de TVA, stabilite pe teritoriul României: -> Excepții: facturile emise către persoane fizice sau către persoane nestabilite în România.

Începând cu 1 iulie 2024 pentru toate persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei, factura originală în forma pe care o cunoaștem acum va fi înlocuită cu fisierul .xml validat de ANAF și primit prin SPV.

4.   Termenul de transmitere și amenzile pentru e-factura de la 1 ianuarie 2024 De la 1 ianuarie – 31 mai 2024

Factura electronică se trimite în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data limită (15 a lunii

următoare faptului generator sau încasării avansului)

Se trimite factura și pe suport hârtie sau format electronic.

Factura se emite cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator al taxei (data livrării/prestării).

În cazul în care atât furnizorul/ prestatorul, cât și destinatarul sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura, atunci nu mai este obligatorie trimiterea facturii în format clasic, dar termenul de transmitere este de 5 zile calendaristice.

Contribuabili nu vor fl amendați pentru nerespectarea prevederilor

De la 1 iunie la 30 iunie 2024

Factura electronică se trimite în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data limită (15 a lunii următoare faptului generator sau încasării avansului)

Se trimite factura și pe suport hârtie sau format electronic.

Factura se emite cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator al taxei (data livrării/prestării).

În cazul în care atât furnizorul/ prestatorul, cât și destinatarul sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura, atunci nu mai este obligatorie trimiterea facturii în format clasic, dar termenul de transmitere este de 5 zile calendaristice

Se sancționează cu amendă netransmiterea E-facturii:

Vor fi amendați doar emitenții facturilor. Amenda se aplică pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistem intervine în cursul unei luni calendaristice

De la 1 iulie 2024

Factura electronică se trimite obligatoriu în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data limită (15 a lunii următoare faptului generator sau încasării avansului)

Facturile pe hârtie sau în vechiul format electronic nu vor mai fl acceptate din punct de vedere flscal. Singurele facturi acceptate în scopul exercitării dreptului de deducere a TVA vor fi cele emise electronic prin sistemul RO e-Factura

Se sancționează cu amendă netransmiterea e-facturii:

Amendă pentru comunicarea prin alte metode a unei facturi pentru care este obligatorie transmiterea prin RO e-factura – 15% din valoarea totală a facturii și se aplică atât furnizorului, cât și beneficiarului stabiliți în România.

3. Plafoane aplicabile in 2024

Regimul fiscal al microintreprinderilor s-a modificat in ultimele luni ale anului 2023 prin doua acte normative: Legea 296/2023 si apoi prin OUG 115/15.12.2023.

Conditiile pentru a fi microintreprindere

Pentru a aplica regimul micro, persoana juridica romana trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

  1. a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro.
    • Limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
  2. capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale
  3. nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
  4. a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 – «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale;
  5. are cel putin un salariat
  6. are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu
    • Retinem aici ca este vorba atat de detineri directe cat si detineri indirecte. Legislatia nu defineste ce reprezinta detinerile indirecte.
    • In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la alte microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/ microintreprinderile care iese/ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia de detinere a unei singure microintreprinderi sa fie indeplinita.
  7. a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.

Necesitatea ca situatiile financiare sa fie depuse este o conditie nou introdusa prin OUG 115/2023.

Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia se considera indeplinita daca situatiile financiare anuale sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv.

Este vorba de situatiile financiare care nu au fost depuse la termen (adica cele aferente unor ani anteriori anului 2023) . Situatiile aferente anului 2023 se depun la termenul obisnuit, de 150 de zile de la data inchiderii exercitului flnanciar.

Cotele de impozitare

Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:

a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2 de mai jos:

b) 3%, pentru microintreprinderile care:

  1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
  2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor:

CAEN: 5821 – Activitati de editare a jocurilor de calculator 5829 – Activitati de editare a altor produse software

6201 – Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client) 6209 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei

5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare

5520 – Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere

5590 – Alte servicii de cazare 5610 – Restaurante

5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente

5629 – Alte servicii de alimentatie n.c.a.

5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor

6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii

8621 – Activitati de asistenta medicala generala

8622 -Activitati de asistenta medicala specializata

8623 – Activitati de asistenta stomatologica, 8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Alte prevederi:

Categorii speciale

  1. HORECA Sau eliminat prevederile speciale privind incadrarea in categoria micro pentru societatile din HORECA. Acestea beneficiau pana acum de exceptia privind plafonul de 500.000 euro si cea cu privire la numarul de salariati.
  2. Intermediari asigurari Pana la 31.12.2023 erau excluse de la posibilitatea aplicarii regimului microintreprinderilor persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv cea care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii.

Incepand cu anul 2024 se exclud din lista persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, precum si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de intermediere/distributie in aceste domenii, cu exceptia intermediarilor secundari de asigurari si/sau reasigurari, definiti potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale.

Nr. crt.Plafoane flscalePlafonul în valutăCursul valutarPlafonul în lei 
1Plafonul pentru încadrarea la microîntreprinderi500.000 euro4,9746   lei/euro2.487.300 lei 
2Plafonul pentru aplicarea cotei de 1% la micro60.000 euro4,9746   lei/euro298.476 lei 
3Plafonul pentru înregistrarea în scopuri de TVA88.500 euro3,3817 lei/euro300.000 lei 
4Plafonul pentru TVA la încasare4.500.000 lei 
5Plafonul pentru achiziții intracomunitare de bunuri neimpozabile în România10.000 euro3,3817 lei/euro34.000 lei 
6Plafonul pentru perioadă flscală TVA100.000 euro4,9746   lei/euro497.460 lei 
7Plafonul pentru trecerea de la normă la sistem real din 202425.000 euro4,9464 lei/euro123.660 lei 
8Plafonul pentru vânzări intracomunitare de bunuri la distanță sau servicii electronice10.000 euro4,6337 lei/euro46.337 lei 
9Plafonul anual pentru plata CAS pentru veniturile extra-salariale39.600 lei   79.200 lei 
10Plafonul anual pentru plata CASS pentru veniturile din activități independente10% x Venitul net/norma de venit și Max. 198.000 lei 
11Plafonul anual pentru plata CASS pentru veniturile extra-salariale (drepturi de autor, chirii, dividende, dobânzi, alte venituri)19.800 lei   39.600 lei   79.200 lei
12Plafonul pentru cota redusă de TVA de 5%/9% aplicată vânzărilor de imobile către persoane flzicepână la 600.000 lei   (o singură locuință individual sau în comun cu altă persoană)
13Plafonul pentru deductibilitatea costurilor excedentare ale îndatorării aferente anului 20231.000.000 euro   500.000 euro (părți afiliate)4,9746   lei/euro4.974.600 lei   2.487.300 lei
14Plafoanele INTRASTAT pentru anul 2024 (expedieri sau introduceri din alte state membre)1.000.000 lei
15Raportarea semestrială1.000.000 euro4,9746 lei/euro4.974.600 lei
16CA pentru impozitul minim pe CA50.000.000 euro4,9746 lei/euro248.730.000 lei
17CA pentru impozit suplimentar pentru pj din sectoarele petrol și gaze naturale50.000.000 euro4,9746 lei/euro248.730.000 lei
18Impozitul special pentru clădirile rezidențiale (pf)2.500.000 lei
19Impozitul special pentru autoturisme (pf și pj)375.000lei

4.  Banii afacerii vs. banii personali

1.  De ce trebuie să separi banii personali de banii afacerii?

2.   Cum să separi banii afacerii de banii personali

3.   Ce să nu faci cu banii firmei

5.Ce amenzi risca firmele pentru nerespectarea obligatiilor financiar contabile in anul 2024?

Amenzile pentru nerespectarea obligațiilor flnanciar-contabile de către companii au crescut, iar în unele cazuri s-au și dublat, după modiflcările aduse la Legea contabilității de Ordonanța trenulet.

Toate modiflcările prevăzute în Ordonanța trenuleț (OUG nr. 115/2023) se aplică începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului flnanciar 2023.

Modiflcările cu cel mai mare impact vizează obligațiile privind existența manualului de politici contabile și efectuarea inventarierii, scopul autorităților flind acela de crește gradul de conformare voluntară și totodată de a sancționa societățile care nu își îndeplinesc obligațiile statutare”

Amenzile detaliate în articolul 42 din Legea contabilității nu au mai suferit modificări majore din 2011, iar unele chiar dinainte de 2008.

Care sunt noile valori ale amenzilor?

Un prim pas în majorarea amenzilor aplicabile societăților a fost făcut odată cu Legea nr. 296/ 2023 prin care s-a eliminat facilitatea potrivit căreia agenții economici sancționați în baza Legii contabilității aveau posibilitatea de a achita, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, jumătate din minimul amenzii.

Înainte de modificările din Ordonanța trenuleț, o societate care deținea active și datorii sau efectua operațiuni economico-financiare fără să le înregistreze în contabilitate putea fi sancționată cu sume cuprinse între 1.000 și 10.000 lei. Începând cu sfârșitul anului 2023, ea poate fl amendată cu sume cuprinse între 2.000 și 20.000 lei, practic duble față de nivelul anterior.

O altă modificare de impact este legată de existența manualului de politici și proceduri contabile. Astfel, dacă o societate nu respecta prevederile emise de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la aprobarea politicilor și procedurilor contabile, înainte putea fi sancționată cu amenzi între 300 și 4.000 lei. Acum poate primi amenzi între 4.000 și 10.000 lei.

Vă reamintim că existența manualului de politici contabile este prevăzută și în Ordinul ministrului finanțelor publice (OMFP) nr. 1802/ 2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, dar obligația de aprobare a politicilor și procedurilor contabile este reglementată în Legea Contabilității. Desigur, responsabilitatea le revine administratorilor care semnează o declarație ce se depune împreună cu setul de situații financiare anuale, declarație prin care aceștia confirmă că politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale sunt conforme cu reglementările contabile în vigoare.

În general, o societate trebuie să își pregătească încă de la înflințare manualul de politici contabile prin care detaliază politicile și procedurile contabile pe care le va aplica în efectuarea operațiunilor financiar-contabile, ținând cont de specificul activității desfășurate. Desigur, de-a lungul timpului manualul de politici și proceduri contabile trebuie actualizat astfel încât să cuprindă modificările aduse legislației în vigoare sau, după caz, eventualele schimbări cu privire la politicile contabile aplicate la nivelul societății.

Preocuparea pentru manualul de politici contabile implică o recurență redusă, însă nu același lucru se poate spune despre procesul de inventariere. Conform legii, efectuarea inventarierii patrimoniului este obligatorie cel puțin o dată în fiecare exercițiu financiar, dar și în cazul fuziunii, divizării, transformării sau lichidării unei societăți. Este important de menționat că efectuarea inventarierii anuale se referă la inventarierea tuturor elementelor patrimoniale și nu se limitează la elementele de active fixe sau stocuri. Prevederi referitoare la inventariere se găsesc în OMFP nr. 1802/ 2014, dar și în OMFP nr. 2861/ 2009.

Dacă o societate nu efectuează inventarierea patrimoniului cel puțin o dată pe an, începând cu anul 2023 poate fl sancționată cu amenzi între 3.000 lei și 20.000 lei, față de valorile anterioare cuprinse între 400 și 5.000 lei. Este important de reținut că în practică am observat că documentele pregătite cu ocazia inventarierii patrimoniului sunt solicitate și în cadrul inspecțiilor fiscale.

O altă modificare cu impact semnificativ este cea referitoare la sancțiunile/amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor cu privire la utilizarea și ținerea registrelor de contabilitate și întocmirea și utilizarea documentelor justificative pentru toate operațiunile efectuate și înregistrate în contabilitate, dar și păstrarea și arhivarea acestora. Practic, prin modificările aduse, amenzile se măresc de la 300 – 4.000 lei la valori cuprinse între 2.000 lei și 20.000 lei. Conform legii contabilității, registrele de contabilitate obligatorii sunt registrul-jurnal, registrul-inventar, Cartea mare și balanța de veriflcare.

Noi termene de arhivare

În anul 2023, prin Legea nr. 36/2023 au fost reduse anumite termene de arhivare de la zece la cinci ani. Astfel, registrele de contabilitate, documentele justiflcative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate și bazele de date rezultatele în urma utilizării sistemelor de contabilitate se vor păstra pe o perioadă de cinci ani. Trebuie însă să fim vigilenți cu privire la modalitatea de calcul a acestei perioade.

Situaţiile financiare şi raportările contabile se vor păstra zece ani. Nu sunt aduse modificări amenzilor pentru nedepunerea în termen a situațiilor financiare anuale sau a raportărilor contabile.

Totuși, administratorii trebuie să acorde o atenție sporită modalității de conformare la Legea contabilității, deoarece, în urma acestor modificări legislative, o societate comercială cu un an financiar diferit de anul calendaristic, care are obligația auditării situațiilor financiare, dar nu și de a întocmi situații financiare consolidate, dacă nu respectă prevederile impuse de lege poate fl sancționată cu până la 60.000 lei (sumă calculată pe valorile minime ale sancțiunilor), comparativ cu valorile anterioare de până la 20.000 lei (luând în considerare și facilitatea de a plăti jumătate din valoarea amenzilor în 15 zile.

Prin OUG 115 publicata in 15.12.2023 se majoreaza urmatoarele amenzi la Legea contabilitatii, astfel:

ContraventieAmenzi – inainteAmenzi cf OUG 115 DIN 18.12.2023
Constituie contravenție deținerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor și datoriilor, precum și efectuarea de operațiuni economico-financiare, fără să fle înregistrate în contabilitate;Amendă de la 1.000 lei la 10.000 leiAmendă de la 2.000 lei la 20.000 lei
Nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanțelor Publice, respectiv de instituțiile cu atribuții de reglementare în domeniul contabilității cu privire la aprobarea politicilor și procedurilor contabile prevăzute de legislație;Amendă de la 300 lei la 4.000 leiAmendă de la 4.000 lei la 10.000 lei
Nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanțelor Publice, respectiv de instituțiile cu atribuții de reglementare în domeniul contabilității cu privire la: -Utilizarea și ținerea registrelor de contabilitate; -Întocmirea și utilizarea documentelor justiflcative și contabile pentru toate operațiunile efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se referă, păstrarea și arhivarea acestora, precum și reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;Amendă de la 300 lei la 4.000 leiAmendă de la 2.000 lei la 20.000 lei
Nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanțelor Publice, respectiv de instituțiile cu atribuții de reglementare în domeniul contabilității cu privire la: -întocmirea, semnarea și depunerea la Ministerul Finanțelor Publice și la unitățile teritoriale ale acestuia, precum și la instituțiile publice ierarhic superioare a situațiilor financiare trimestriale și anuale ale instituțiilor publice, potrivit legiiAmendă de la 1.000 lei la 3.000 leiAmendă de la 3.000 lei la 6.000 lei
Nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanțelor Publice, respectiv de instituțiile cu atribuții de reglementare în domeniul contabilității cu privire la: -depunerea declarației din care să rezulte că persoanele nu au desfășurat activitate precum: Societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperatiste și celelalte persoane juridice au obligația să organizeze și să conducă contabilitatea flnanciară, potrivit prezentei legi.Instituțiile publice, asociațiile și celelalte persoane juridice cu și fără scop patrimonial au obligația să organizeze și să conducă contabilitatea flnanciară.Unitățile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparțin persoanelor cu sediul în România, unitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România au obligația să organizeze și să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi. Respectiv să înștiințeze în scris unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice despre exercițiul flnanciar ales, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de începutul exercițiului flnanciar ales. Persoanele nou-înflințate depun înștiințarea respectivă în termen de 30 de zile calendaristice de la data înflințării.Amendă de la 100 lei la 200 leiAmendă de la 1.000 lei la 1.500
Prezentarea de situații financiare care conțin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identiflcarea persoanei raportoare;Amendă de la 200 lei la 1.000 leiAmendă de la 1.000 lei la 3.000 lei
Nerespectarea reglementărilor emise de MFP respectiv de instituțiile cu atribuții de reglementare în domeniul contabilității cu privire la efectuarea inventarieriiAmendă de la 400 lei la 5.000 leiAmenda de la 3.000 lei la 20.000 lei
Intocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal la unitățile teritoriale ale MFP a situațiilor financiare anuale și, după caz, a situațiilor financiare anuale consolidate, a situațiilor financiare interimare, precum și a raportărilor contabileCele referitoare la întocmire și semnare, cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei; Cea referitoare la depunerea în termenul legal, cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 și 15 zile lucrătoare, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 și 30 de zile lucrătoare, și cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare
Intocmirea și depunerea în termenul legal la unitățile teritoriale ale MFP a raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, raportul privind plățile către guverne, în cazul în care reglementările contabile aplicabile prevăd obligația întocmirii acestuia, precum și de propunerea de distribuire a profltului sau de acoperire a pierderii contabile. In cazul situatiilor consolidate, se depune raportul consolidat al administratorilor, raportul de audit, precum și raportul consolidat privind plățile către guverne, în cazul în care reglementările contabile aplicabile prevăd obligația întocmirii acestuiaAmendă de la 300 lei la 1.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 și 15 zile lucrătoare, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 și 30 de zile lucrătoare, și cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare.
Intocmirea, semnarea și depunerea la MFP și la unitățile teritoriale ale acestuia, precum și la instituțiile publice ierarhic superioare a situațiilor financiare trimestriale și anuale ale instituțiilor publice, potrivit legii;Amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei
Depunerea declarației din care să rezulte că persoanele nu au desfășurat activitate, (declaratia de inactivitate) respectiv a înștiințării ca au optat pentru un alt exercitiu flnanciar decat celDe la 100 lei la 200 lei
Intocmirea declarației pe propria raspundere a administratorulului (art. 30 si 31)De la 400 lei la 5.000 lei
Nerespectarea prevederilor referitoare la obligația membrilor organelor de administrație, conducere și supraveghere de a întocmi și de a publica situațiile financiare anuale;De la 400 lei la 5.000 lei
Nerespectarea prevederilor referitoare la obligația membrilor organelor de administrație, conducere și supraveghere ale societății-mamă de a întocmi și de a publica situațiile financiare anuale consolidateDe la 10.000 lei la 30.000 lei
Nerespectarea obligației privind auditarea, conform legii, a situațiilor financiare anuale, a situațiilor financiare anuale consolidate, precum și a situațiilor financiare interimare.De la 30.000 lei la 40.000 lei
Nedepunerea situațiilor financiare anuale, a situațiilor financiare anuale consolidate, a situațiilor financiare interimare, precum și a raportărilor contabileDe la 2.000 lei la 5.000 lei
Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia de organizare a contabilitatii (art. 10) Cine poate tine contabilitatea unei firme in 2024? Varianta 1 Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-şef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Varianta 2 Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii în domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR din Romania.De la 1.000 lei la 10.000 lei
Depunerea la unitățile teritoriale ale MFP a mai multor seturi de situații financiare anuale pentru același exercițiu financiar.De la 1.000 lei la 10.000 lei

Prevenirea și combaterea activităților economice ilicite

Sunt interzise efectuarea de activități economice de către persoanele care nu sunt organizate în conformitate cu prevederile legale în vigoare și efectuarea de activități economice în perioada în care acestea sunt suspendate.

Constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată infracțiune, nerespectarea prevederii de mai sus și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 15.000 lei, dacă este săvârșită de persoane fizice, respectiv cu amendă de la 5.000 lei la 35.000 lei, dacă este săvârșită de persoane juridice.

Mai mult decat atat, bunurile destinate, folosite sau rezultate din contravenție, precum și sumele de bani și bunurile dobândite prin săvârșirea contravenției se conflscă.

Este interzisă efectuarea de activități economice cu bunuri care nu sunt însoțite de documente de proveniență, indiferent de locul în care acestea se află, pe timpul transportului, al depozitării sau al comercializării.

Prin documente de proveniență se înțelege, după caz, factura, avizul de însoțire a mărfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevăzute de lege care stau la baza înregistrării în contabilitate, în format fizic sau în format electronic.

Sunt asimilate bunurilor pentru care este necesară prezentarea documentelor legale de proveniență numerarul și substitutele de numerar. În cazul entitatilor care au obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, verificarea numerarului și a substitutelor de numerar existente la locul desfășurării activității economice se face în conformitate cu OUG 28/1999.

Constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată infracțiune, nerespectarea prevederii de mai sus și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 15.000 lei dacă este săvârșită de persoane fizice, respectiv cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei dacă este săvârșită de persoane juridice.

La aplicarea sancțiunii, agentul constatator este obligat să înștiințeze contravenientul asupra sancțiunilor care urmează a fi aplicate dacă acesta mai săvârșește încă o contravenție într-un interval de 12 luni de la data aplicării ultimei sancțiuni. Astfel, in situația în care contravenientul săvârșește o nouă contravenție pentru care a fost sancționat, se aplică:

Bunurile destinate, folosite sau rezultate din contravenția de mai sus se indisponibilizează, în vederea confiscării. Măsura indisponibilizării provizorii a bunurilor care au servit sau sunt destinate să servească la săvârșirea contravenției, precum și a sumelor de bani și a bunurilor dobândite prin săvârșirea contravenției poate fi facuta pentru o perioadă de maximum 24 de ore, termen în care contravenientul poate prezenta documente de proveniență. După acest termen, bunurile care nu pot fi justificate urmează a fl conflscate. Termenul de 24 de ore începe să curgă la momentul constatării contravenției si se încheie la aceeași oră a zilei următoare.

După expirarea termenului de 24 de ore, în situația în care contravenientul nu prezintă documente care să ateste proveniența bunurilor, măsura indisponibilizării temporare se transformă în măsura conflscării, fără îndeplinirea altor formalități.

Sistemul național RO e-Sigiliu

Legea 296/2023 instituie Sistemul național RO e-Sigiliu pentru a se asigura respectarea trasabilității transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul României. Acest sistem este bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice și a unei aplicații informatice care permite autorităţilor determinarea potenţialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea sunt aflate în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național.

Dispozitivele electronice sunt sigilii inteligente care înregistrează date și transmit informații de stare și poziție către aplicația informatică în vederea urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor.

Procedura privind aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri a fost stabilita prin OPANAF 5/2024, publicat in MOf nr 10 din 5 ianuarie 2024.

În cazul aplicării de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducătorul auto are obligația asigurării integrității acestora, in caz contrar fiind considerate contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerate infracțiune și se sancționează cu amendă de la 20.000 la 50.000 de lei.

Descarcă Newsletter PDF

Lasă un răspuns

Acordă o notă:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Confirm că nu sunt robot!

Articole asemănătoare


Martie 2024

Newsletter : 01/03/2024 : 0 Comentarii

1.  Microintreprinderi 2024 De la 1 ianuarie 2024 prevederile referitoare la aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor au fost modificate semnificativ, […]


Februarie 2024

Newsletter : 29/02/2024 : 0 Comentarii

1.    Termenul de transmitere si amenzile pentru e-factura de la 1 ianuarie 2024 Perioada     De la 1 ianuarie – 31 […]


Ianuarie 2024

Newsletter : 31/01/2024 : 0 Comentarii

1. Dividende in 2024 Ce sunt dividendele? Pe scurt, dividendele reprezintă o parte din profitul firmei, parte ce este distribuită […]


Decembrie 2023

Newsletter : 01/12/2023 : 0 Comentarii

1. Cadouri oferite de Crăciun Acordarea de cadouri salariaților cu alte ocazii în afară de cele menționate la art. 76 […]


WhatsApp